Tjena! Grattis till seger och ett oerhört väl genomfört lopp!
Tack för det! Och tack för ett grymt arrangemang!

glad vinnare av nfbr

Vad kul att du tycker det, tackar.
Nu är vi jättemånga som undrar hur man kan cykla banan på grymma 1.28? Hur har du förberett dej för tävlingen?
Inte på något speciellt sätt egentligen. Har inte lagt om träningen för att toppa inför loppet utan kört på som vanligt.
Jag tränar 5-6 pass i veckan, varav ett är långpass på fatbiken.
Tävlingen fick faktiskt avsluta en ganska tuff träningsperiod så jag var lite förvånad att benen kändes så bra som de gjorde.

Imponerande! Många upptäckte nog att man inte tränat “fart” i djupsnö och modd på fatbike. Har du några tekniktips för att få fart i löst underlag?
Nja jag tycker väl själv också att det är svårt att få farten i snön och kör mest lågintensiv träning på fatbiken. Var väldigt osäker på hur det skulle kännas att tävla i modden men det gick ju bevisligen bra. Det viktigaste när man kör fatbike är att våga köra med låga däcktryck och att testa olika tryck vid olika snöförhållanden. Generellt skulle jag säga att ju mindre luft man kan ha i däcken, desto bättre. Punkteringsrisken är ju inte stor i snön och det ökade greppet är viktigt både fram och bak.

…Körde du på samma lufttryck hela banan?
Jag körde på lite för högt tryck från början så jag släppte ut luft vid några tillfällen längs banan.
Släppte ut lite luft i bakdäcket när jag slirade fast uppe på fjället. Sedan släppte jag ut i framdäcket innan nerförskörningen.
Sedan släppte jag ut lite till uppför kraftledningen i slutet.

Fyllde du på luft vid älven, för där körde du mycket fort enligt föraren på masterskotern?
Nej jag fyllde aldrig luft.

Vet du ungefär vilka tryck du körde på under loppet?
Nej jag har ingen pump som är exakt vid så låga tryck. Kör på känsla.
“When in doubt, let air out” är en bra tumregel som jänkarna använder…
Okej.

Berätta lite kort om din cykel.
Jag har en On-One Fatty som är ganska gammal. Det är en av de första modellerna av fatbikes. Det är en aluminiumram med stålgaffel så utvecklingen har gått framåt en bit sedan dess. Jag köpte den vintern 12-13. Den kostade kring 10000:-.
Cykeln har jag som träningscykel så det sitter inga dyra komponenter på den.

Okej, 2×10 och slanglöst?
Nej 1×11 och slanglöst
30t framklinga, SunRace 11-46 kassett.

Okej, men det är i alla fall en lite senare uppdatering?
Måste ju byta grejor som nöts ut. Skaffade SunRace-kassetten eftersom jag ville ha så låg växel som möjligt.

Sant. Vad kör du på för däck?
Jag kör med Schwalbe Jumbo Jim 4,8 fram och bak.

Men vem är du egentligen som cyklist? Berätta lite om dina tidigare lopp och sånt.
Jag satsar egentligen på långlopp på MTB på sommaren. Har tävlat de sista tre-fyra åren och satsar på att bli bättre och bättre varje år. Jag har några pallplatser på långloppen här uppe i norrland men hittills ingen vinst.
Vanligtvis brukar ju Brännlund ta hand om vinsterna…

Du syftar på lopp som tex Kraftloppet?
Ja på Kraftloppet blev jag fyra i fjol.

Är det första gången du slår Samuel?
Jo det är första gången jag slår honom.

Kraftloppet ja, det är ju seeding för Cykelvasan, kör du den?
Jag har kört Vasan två gånger- 2013 och 2014. Men de sista åren har det inte blivit.

I lördags valde du att köra med munskydd. Bevisligen en del av ett vinnande koncept, men varför har man det?
Jag kör nästan alltid med andningsmask när jag kör ute på vintern. Tycker annars att jag lätt blir irriterad i luftvägarna.
Hade ingen aning om det skulle funka på tävling men det gick hur bra som helst
Tänkte att jag kan ju alltid ta av den ifall den skulle störa.

Ja vi var många som småhostade vid målgång och var irriterade av spårigt underlag. Lägre lufttryck och andningsmask- vi tar till oss och lär oss…
Hahaha.

Vad tyckte du om bansträckningen på NFBR?
Jag gillade banan skarpt. Det var ett riktigt kul lopp och arrangemanget var superbra.
Kul att man får köra över fjället, det är ju så ett riktigt fatbikelopp ska vara tycker jag.
De slingrande stigarna längs älven var också härliga!

Spårpatrullen hade paus mitt i spåret och var inte alls beredda på att en cyklist skulle dyka upp så pass tidigt. Du var mycket snabbare än våra beräkningar…

Haha, Ja min enda miss i loppet var väl att jag var tvungen att köra om spårpatrullen som plogade leden. Hoppas dom fick sitt kaffe till slut.

Årets bana hade nästan inslag av cyclocross med all lös nysnö. Har du hört uttrycket- ”Det är inte fatbiking ifall man inte måste gå ibland”?

Jo men banan var ganska välpreparerad ändå måste jag säga. Lösaste biten var över kalfjället. Hade större del av loppet varit lika löst som det var där så hade man varit tvungen att köra ännu lägre däcktryck.

Ledde du hela loppet?
Ja- Jag blev chockad när jag märkte direkt i starten att Samuel blev några meter efter. Trodde dock han skulle komma ikapp men avståndet ökade hela tiden. Då var det bara att fortsätta att gasa på och köra mitt eget tempo.

Än en gång ett stort grattis. Önskar dej en bra cykelvår och en framgångsrik tävlingssommar. Framförallt hoppas vi att du vill nyttja ditt startkort som du vann till NFBR 2019.
Tack för att du tog dej tid att svara på panelens frågor!
Tack för det! Klart jag ska köra nästa år!
Eller man kanske ska sluta på topp… ?

Haha du har mycket kvar att ge! Vi syns ute i spåren.
Kör hårt!

2018 03 13 Pontus Holmgård

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.